ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ (1.12.2004)

ΜΑ ΕΙΣΤΕ Ο ΙΔΙΟΣ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΣΤΟ RAM; Στα δέκα χρόνια της συνεργασίας μου θα έχω ακούσει αυτή την ερώτηση πάνω από εκατό φορές. Είναι πολύ δύσκολο να αποδεχθεί κάποιος ότι ένας συγγραφέας μπορεί να γράφει σε τεχνολογικό περιοδικό. Στην τυπική μου απάντηση υπενθυμίζω συνήθως το ότι τεχνολογία και λογοτεχνία είναι η ίδια λέξη από την ανάποδη.

Η ερώτηση και η απορία καθρεφτίζουν απόλυτα την παθογένεια της πνευματικής μας ζωής. Θεωρούμε την τεχνολογία (ενίοτε και την επιστήμη) πράγματα μη πνευματικά (ή και αντί-πνευματικά) που δεν ταιριάζουν σε ένα πνευματικό άνθρωπο.

Κι όμως όχι μόνο είναι 100% δημιουργήματα του ανθρώπινου πνεύματος – αλλά αποτελούν και τα πιο ζωντανά, συναρπαστικά και ερεθιστικά επιτεύγματά του. Νιώθω πως η ζωή μου θα ήταν πολύ φτωχή αν δεν είχα το ενδιαφέρον να παρακολουθώ, όσο μπορώ, τις τεχνολογικές εξελίξεις. Είναι μία περιπέτεια συναρπαστική – σχεδόν θρίλερ.

Τα άγχη των διανοούμενων δεν με αφορούν. Όλα αυτά που τους κάνουν να θρηνούν για την «απάνθρωπη εποχή μας» δεν με αγγίζουν. Η εποχή μας δεν είναι πιο απάνθρωπη από τις παλιότερες – ούτε πιο ανθρώπινη. Δυστυχώς το ποσοστό της απανθρωπίας παραμένει σταθερό, μόνο τα μέσα αλλάζουν. Αλλά και πάλι εδώ έχουμε προσθέσει κάτι θετικό: τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που φροντίζουν τους πεινασμένους, τους άρρωστους, τους διωκόμενους, το περιβάλλον. Δεκάρα δεν έδιναν οι περασμένοι αιώνες για όλα αυτά.

Η εποχή μας μπορεί να μην είναι η καλύτερη – όμως σίγουρα είναι η πιο ενδιαφέρουσα από όλες τις προηγούμενες. Πάρτε π. χ. την παγκοσμιοποίηση. Βρίσκω ότι και αυτή είναι μία συναρπαστική εξέλιξη – που βασίζεται βέβαια στην τεχνολογία. Όχι μόνο δεν με φοβίζει – με γοητεύει. Μπορεί να φέρνει προβλήματα αλλά είναι γεμάτη απίστευτες ευκαιρίες και δυνατότητες.

Είχα την τύχη να μεγαλώσω μέσα σε ένα περιβάλλον πολύγλωσσο και πολυπολιτισμικό. Θα έλεγα πως σχεδόν γεννήθηκα «παγκοσμιοποιημένος». Κολυμπάω μέσα στην παγκοσμιοποίηση όπως το ψάρι στο νερό. Και την παρακολουθώ να απλώνεται σαν πεπρωμένο και σαν πρόκληση.

Έχω μάθει να χαίρομαι τις δυσκολίες – να τις βλέπω σαν ευκαιρίες για δημιουργική σκέψη. Όλη η πορεία του ανθρώπου είναι επίλυση προβλημάτων. Και απορώ που πολλοί διανοούμενοι πανικοβάλλονται μπροστά στην αντιξοότητα.

Πως κατάντησα να είμαι τόσο διαφορετικός; Δεν το επεδίωξα αλλά ξαφνικά βρέθηκα μόνος. Σε σημείο πολλοί να μου αμφισβητούν την ιδιότητα του πνευματικού ανθρώπου.

Δεν πειράζει. Ας είμαι όπως είμαι – κι ας μην έχω ετικέτα. Η ζωή μου, που κινείται ανάμεσα στον Joyce και τον Jobs, τον Σεφέρη και τον Cerf – είναι πολύ πιο πλούσια. Ενώ το κυρίαρχο συναίσθημα του τυπικού διανοούμενου είναι το άγχος – σε μένα τον τόνο δίνει η περιέργεια. Η παλιά εκείνη Αριστοτελική περιέργεια που κινεί τον άνθρωπο και την γνώση. Και το μόνο δικό μου άγχος είναι ότι κάποτε θα πάψω να είμαι περίεργος – δηλαδή, θα πάψω να υπάρχω.


ΤΟΣΑ ΚΑΛΑ ΛΕΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ δεν θα μπορούσε να μου τα ανταποδίδει; Αντίθετα με κατατρέχει! Το τελευταίο χουνέρι: Ξαφνικά το Sony DVD RW DRU-500A, στον βασικό μου υπολογιστή, έπαψε να γράφει CD-R; Απλώς τα έκαιγε! Στην αρχή εξακολουθούσε να γράφει DVD-R, DVD RW και να κάνει αντίγραφα. Μετά ούτε αυτό. Λέω θα φταίει το λογισμικό. Επανεγκαθιστώ το ROXIO Easy CD Creator. Τίποτα. Το αλλάζω με το καινούργιο Nero – τίποτα! Αλλάζω όλο το μηχάνημα με το νέο NEC 3500A (κορυφαία επίδοση RAM). ΤΙΠΟΤΑ! Κάθε φορά που βάζω δισκάκι λέει ότι υπήρξε πρόβλημα επικοινωνίας – και το αχρηστεύει.

Μέχρι να λυθεί το πρόβλημα (πώς;) αντιγράφω ότι θέλω σε ένα USB disk 1GB (ο θεός να έχει καλά τον εφευρέτη τους – είναι τα πιο αξιόπιστα αποθηκευτικά μέσα!) το μεταφέρω στον φορητό μου – κι εκεί γράφω το δίσκο. (DVD όμως;). Με την ευκαιρία ανακάλυψα ότι τα διάφορα λογισμικά (Roxio, Nero & Windows) δεν είναι συμβατά μεταξύ τους. Διαβάζουν τους δίσκους του άλλου αλλά δεν γράφουν.

Κι ένα ανέκδοτο: με την εγκατάσταση του Nero, τα Windows αποφάσισαν ότι ξαφνικά άλλαξαν πολλές συσκευές στον υπολογιστή μου (δεν είχε αλλάξει τίποτα εδώ και ένα χρόνο) και ζήτησαν νέα ενεργοποίηση σε τρεις ημέρες – αλλιώς... (Το νέο όνομα του Gates είναι Bush).


ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΗ ΚΙΝΗΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ; Κι εκεί που περιμέναμε (και περιμέναμε… και περιμέναμε…) τον ΟΤΕ να αποκτήσει «πόρτες» για aDSL (και καταφεύγαμε στην Vivodi για λύσεις) άλλη τεχνολογία ταχείας σύνδεσης βρέθηκε μπροστά μας. Η κινητή τηλεφωνία τρίτης γενεάς (3G) κινείται τώρα και στην κατεύθυνση των data.

Έτσι η Vodafone ανακοίνωσε την δραστηριοποίηση των δικτύων 3G σε 13 Ευρωπαϊκές χώρες ταυτόχρονα (μεταξύ τους και η Ελλάδα). Ήδη από το καλοκαίρι αθόρυβα είχε λανσαριστεί η κάρτα Vodafone Mobile Connect 3G που συνδέει τον υπολογιστή σας με το Διαδίκτυο σε ταχύτητες 384kbps. Τώρα η σύνδεση αυτή θα μπορεί να γίνει και μέσα από το κινητό που με υπέρυθρη θύρα, καλώδιο ή ασύρματο Bluetooth λειτουργεί σαν μόντεμ του υπολογιστή. Και είστε ανεξάρτητος από καλώδια και πρίζες.

Ήδη λοιπόν και τα τρία μεγάλα δίκτυα μπήκαν στην τρίτη γενεά της κινητής – και αυτό θα αλλάξει πολύ το τοπίο της ψηφιακής επικοινωνίας.


H SONY ΑΠΑΝΤΑ: Στο περασμένο τεύχος είχαμε επισημάνει μία περίεργη περίπτωση. Η Sony, στο δικτυακό της κατάστημα (προσβάσιμο και από τις ελληνικές της σελίδες) πουλούσε έναν φορητό υπολογιστή VAIO σε τιμή ακριβότερη από ότι το ανάλογο προϊόν (με καλύτερες προδιαγραφές) στα ελληνικά καταστήματα. Το προϊόν αυτό διαφημιζόταν ως «μοναδική ευκαιρία».

Η κυρία Μαριλίνα Καψάλη, διευθύντρια επικοινωνίας της Sony Hellas AE μας έγραψε σχετικά:

«Σχετικά με το προϊόν μας VGN-S1VP VAIO laptop: Η άποψη ότι στο Internet μπορεί να βρει κανείς φθηνότερα προϊόντα από ότι πωλούνται στην αγορά, ναι μεν έχει μια βάση (δεν υπάρχουν κάποια κόστη) αλλά δεν αποτελεί κανόνα. Έτσι, μπορεί ένα προϊόν που πωλείται on line να είναι ακριβότερο από κάποιο προϊόν εφάμιλλο ή και καλύτερο στην Ελληνική Αγορά αλλά να είναι φθηνότερο για τον Γερμανό ή τον Ιταλό καταναλωτή.

Η Ελληνική αγορά είναι άκρως ανταγωνιστική στις τιμές λιανικής και έτσι είναι πιθανό προϊόντα μας (αλλά και ανταγωνιστών μας) να είναι πιο προσιτά στον Έλληνα καταναλωτή από ότι σε καταναλωτές άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Σε κάθε περίπτωση όμως η Sony Hellas δεν μπορεί να παρέμβει ή να ορίσει τιμή λιανικής, η οποία διαμορφώνεται ελεύθερα, εξάλλου κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση το προϊόν που αναφέρεστε είναι διαθέσιμο μόνο στο διαδίκτυο, δεν αποτελεί προσφορά, αλλά Μοναδική ευκαιρία του Sony Style καταστήματος. Μιας και μόνο εκεί μπορεί να το βρει κάποιος.

Ο γενικός κανόνας πάντως, κάτι το οποίο έχει επανειλημμένα γραφτεί και στο περιοδικό αυτό, είναι ότι ο καταναλωτής πρέπει να ψάχνει πριν αγοράσει. Ειδικά σε χώρους όπου τα προϊόντα και τα χαρακτηριστικά τους αλλάζουν ταχύτατα δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να υπάρχουν ευκαιρίες (δηλ. Προϊόντα με ανώτερα χαρακτηριστικά σε χαμηλότερη τιμή, αλλά σε διαφορετικά κανάλια διανομής), πραγματικότητα η οποία διαμορφώνεται από την δυναμική της αγοράς και όχι από τις επιθυμίες των εταιρειών εισαγωγής-παραγωγής των προϊόντων αυτών».

Δεν ξέρω αν αυτή η απάντηση θα ικανοποιήσει τους αναγνώστες αλλά εμένα δεν με ικανοποιεί. Αντί να ζητήσει συγγνώμη για την παραπλάνηση των καταναλωτών, η κυρία Καψάλη τους φορτώνει και την ευθύνη! «Ο καταναλωτής πρέπει να ψάχνει πριν αγοράσει μας γράφει. Ας πρόσεχαν λοιπόν…

Αλλά να ψάξει που; Στο site της Sony Ελλάς δεν υπάρχουν τιμές – ώστε να κάνει την σύγκριση. Να πάει στα μαγαζιά; Αλλά ο καταναλωτής που αγοράζει on line το κάνει επειδή για κάποιο λόγο δεν έχει πρόσβαση σε μαγαζί. Μπορεί να συγκρίνει μόνο on line.

Επιπλέον η κυρία Καψάλη ισχυρίζεται ότι «μπορεί ένα προϊόν που πωλείται on line να είναι ακριβότερο από κάποιο προϊόν… που πωλείται στην αγορά». Θα την παρακαλούσα να μας αναφέρει έστω ένα τέτοιο προϊόν. Αντίθετα είναι γνωστό ότι τα προϊόντα στο Δίκτυο είναι φθηνότερα. (Φυσικό αφού εκλείπουν τα έξοδα της λιανικής πώλησης). Ιδιαίτερα όταν γράφουν: «Μοναδική ευκαιρία!».

Αλλά το χειρότερο λάθος της κυρίας Καψάλη είναι ότι διαχωρίζει την «ελληνική αγορά» από την on line αγορά. Από την στιγμή όμως που η ίδια η Sony Hellas δίνει πρόσβαση μέσα από τις σελίδες της στο δικτυακό της κατάστημα, ΤΟ ΜΑΓΑΖΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ! Διάκριση δεν υπάρχει.

Ας ρωτήσει η κυρία Καψάλη κανένα δικηγόρο ειδικευμένο στο Κοινοτικό Εμπορικό Δίκαιο. Θα διαπιστώσει πως η περιγραφή προϊόντων ως «ειδική αγορά» και «μοναδική ευκαιρία» αποτελεί παραπλάνηση του καταναλωτή, όταν δεν ανταποκρίνεται στα πράγματα.

Για το θέμα της on line δήλωσης (registration) του υπολογιστή που εμφανιζόταν αδύνατη (θεωρούσε ανύπαρκτο τον αριθμό σειράς) μου γράφει ότι: «υπήρχε ένα πρόβλημα σε όσους έμπαιναν από την Ελλάδα και το φτιάξανε».

Συμπληρωματικά σημειώστε, όσοι ενδιαφέρεστε, το τηλέφωνο 00800 44 121 496 όπου με χρέωση αστικής μονάδας μπορείτε να μιλήσετε με κάποιον υπεύθυνο του κέντρου εξυπηρέτησης Vaio Link.


Η FORTHNET ΑΠΑΝΤΑ: Με αρκετή καθυστέρηση (αναφέρεται σε προ-περασμένο τεύχος) η Forthnet έστειλε στο RAM ένα γράμμα σχετικά με το παράπονό μου ότι την εποχή των Ολυμπιακών δεν λειτουργούσαν σωστά τα δίκτυα και ζητά να μάθει: «τα γεγονότα που οδήγησαν στη διαμόρφωση της άποψης αυτής».

Τα γεγονότα ήταν αυτά που είχα αναφέρει. Η στήλη γράφει ότι της συμβαίνει. Δυσκολία σύνδεσης όλο τον Αύγουστο (όχι μόνο με Forthnet αλλά και με OTEnet) συνδέσεις ISDN που αντί για 128 έδιναν μόνο 64Kbps (μία γραμμή) και – το χειρότερο – συνδέσεις φαινομενικά άψογες, στα 128, που όμως δεν επικοινωνούσαν με τίποτα… Μετά τους Ολυμπιακούς, όλα καλά.


Υ. Γ. Γιατί οι μετανιωμένοι χάκερ μου μοιάζουν σαν κάτι φλογερούς επαναστάτες που έγιναν κατεστημένο και κήρυκες της αστικής ηθικής;